Som regel har Adidas sålt sina skor och andra produkter genom återförsäljare. Att sälja direkt till kunderna har dock blivit enklare för varumärken, med tanke på hur e-handeln har växt i popularitet. Det krävs inte längre någon kontakt med återförsäljare för att nå kunderna, och inte heller behöver Adidas starta upp helt egna butiker för att sälja sina skor direkt till dem som ska använda dem.
Adidas är inte ensamma om detta. Det finns flera varumärken som på senare år har börjat göra samma sak. Sedan finns det också exempel på företag som både har egna butiker och som jobbar mycket med återförsäljare – samt har en egen webbshop på nätet. Där är Apple ett välkänt exempel.
Adidas har många butiker runtom i världen, men det är tydligt att återförsäljarna har varit mycket viktiga för deras framgång. De är kanske inte kända för att ha sina egna butiker som de äger – åtminstone inte i Sverige och i Europa. I Stockholm finns till exempel bara två Adidas-stores, men klart är att Adidas skor återfinns i extremt många fler butiker än så i huvudstaden.
Tittar man på marknadsföringen tycks de ha blivit mer aggressiva. På senare tid har man kunnat se hur de direkt konkurrerar med sina återförsäljare, till exempel när det gäller reklam i sökmotorer. Hur mycket det kostar att annonsera i sökmotorer beror vanligen på konkurrensen, och hur mycket andra är beredda att betala. Givetvis kan det innebära att det blir dyrare för företagets återförsäljare att annonsera här, genom att de själv gör precis det.
Och det lär knappast bli ”bättre”. De har gjort det tydligt att de satsar på onlineförsäljningen genom att investera i en app och att förbättra strukturen för deras webbshop. Dessutom har de kungjort att de planerar att stänga hälften av de butiker som de äger i USA. VD:n har dessutom sagt att deras e-butik är den viktigaste butiken de säljer sina skor och andra produkter i.
Kanske innebär det här att det blir lite svårare för vissa återförsäljare. Samtidigt kan det innebära stora fördelar för Adidas. Genom att ha kontroll över hela processen har de allt i sina egna händer – och blir mindre sårbara för andra aktörers beslut.