Foppatofflan är nog lika älskad som den är hatad. Bekvämlighet, lättviktighet och de karaktäristiska ventilationshålen är det som kännetecknar foppatofflan. Men hur kom den egentligen att bli det självklara inslaget i sommargarderoben som det är för många svenskar idag?
Började som båtsko
Foppatofflan var först tänkt att användas på båtar. Första modellen som skapades av företaget bakom foppatofflan, Crocs, var en modell vid namn Beach. Beach presenterades på ett båtevenemang i Florida och de 200 exemplaren som fanns sålde genast slut.
Företaget, som startade 2002, nådde en stor milstolpe när de fick patent på materialet som finns i tofflan idag. Materialet formar nämligen sig själv efter bäraren fötter och bjuder därmed på flera medicinska fördelar.
När det hade blivit 2007, växte Crocs än mer. Det här året registrerade Crocs sitt varumärke och sin logga i över 40 områden i världen. Sen dess har skorna bara växt och växt i popularitet.
2008 gjorde Crocs också ett försök att ge sig in på golfmarknaden. Detta gjorde de genom att samarbeta med golfskotillverkaren Bite Footwear. Resultat? En golfsko i foppatofflastil, Ace, lanserades.
Foppatofflor ur ett hälsoperspektiv
Blekinge och Karolinska universitetssjukhuset förbjöd sin personal att använda foppatofflor. Detta eftersom det observerades att de kunde generera stark statisk elektricitet, något som kunde störa sjukhusens utrustning.
Det var inte bara i Sverige som dessa typer av problem upptäcktes med foppatofflan. 2007 började det med att ett amerikanskt sjukhus i delstaten South Dakota förbjöd vissa modeller från Crocs – bland annat den klassiska foppatofflan. Över 100 sjukhus i Kanada råddes dessutom göra samma sak.
Förutom i dessa länder, kunde även ett förbud mot foppatofflor ses i Österrike. I huvudstaden Wien, där de ofta användes av sjuksköterskor, blev de bannade i ungefär samma veva som de andra länderna.
Vill du köpa ett par nya ”Foppatofflor” kan du gå till en rad webbplatser eller affärer. Footway har det mesta i skoväg och är erkänt snabba med sina leveranser. Bakom företaget syns Daniel Mühlbach som även köpt upp företag som Brandos och Heppo.